7th Edition
August 29 & 30, 2018
Miami Airport Convention Center

(305) 412-EXPO (3976)
mail@TWE18.com

Español

CURSO ESPECIALIZADO SOBRE AGUAS DE LLUVIA Y TORMENTA
Todas las sesiones en Español
(si no se especifica lo contrario)

(English Version)



(Inscribase para este curso)

Sign up for this course

Un programa y encuentro especial que reúne a expertos, profesionales, empresarios, representantes de gobierno, fabricantes y suministradores en el campo de las Aguas de Lluvia y Tormenta de TODAS las Américas, para aprender y discutir sobre técnicas, conocimientos, soluciones, oportunidades y políticas a aplicar en Centro América,
Sur América, el Caribe y Estados Unidos, con la intención de manejar adecuadamente y reducir el impacto económico y social de lluvias extensas producto de tormentas y huracanes, frecuentes en la región.

Presentado por el International Stormwater Center de EE.UU.


Agosto 29, 2018

11 am - Control del Volumen de Aguas de Lluvia y Tormenta mediante Planificación
Por
José A. Rivera, BSCE Lead Environmental Engineer, US Environmental Protection Agency (Puerto Rico)

Las inundaciones son un desastre natural que no puede evitarse pero que puede ser limitado con una planificación previa. Esta comienza con la identificación de la rutas de drenaje y su hidrología relacionada. La preparación de mapas de drenaje conduce a la planificación de estructuras viables y la capacidad para que el agua de lluvia sea absorbida en el suelo. Los datos históricos de inundaciones permiten decidir cuánta lluvia, en términos de metros cúbicos, puede ser aceptada en cada ruta de drenaje. Sabiendo dónde se producirán las inundaciones, los planificadores pueden decidir dónde colocar controles, qué tipo de controles y su costo asociado, para limitar inundaciones en áreas específicas.  Los controles estructurales incluyen la captura, detención y liberación de volúmenes específicos de agua de lluvia. Los controles no estructurales incluyen la limitación y remoción de estructuras impermeables.

12 pm - Control del Volumen de Aguas de Lluvia y Tormenta utilizando Tecnología
Por
Carlos E. Gautier, PE, MBA, AIT (Puerto Rico)

Las inundaciones son un desastre natural que puede ser limitado con tecnología.  Comienza con la identificación del área de drenaje específica que se desea proteger de eventos de lluvia específicos. Utilizando la fórmula racional (Q = cia) los ingenieros pueden seleccionar lugares de almacenamiento para dirigir el flujo.  Usando múltiples cuencas, el flujo sería capturado y dirigido al almacenamiento, usando gravedad o pequeñas bombas.  Los controles de estructurales incluyen la captura, detención y liberación de volúmenes específicos de agua de lluvia. La fase de diseño para la contención requiere la selección de un evento de tormenta, incluyendo su intensidad y duración para determinar el volumen que se almacenaría. Las tecnologías de campo incluyen tuberías, bombas y colectores y desviación. El almacenamiento utilizará represas, canales y tubos para la descarga. La descarga requiere la medición de volumen y controles de velocidad.

2 pm - Innovaciones y Oportunidades Sesión #1 (Por anunciar)

2:30 pm - Innovaciones y Oportunidades Sesión #2 (Por anunciar)

3 pm - Control de Aguas de Lluvia y Tormenta con Participación Pública)
Por Gianna Castro, BS Ch, ME Environmental Studies (Puerto Rico)

Hoy día, la población tiene claro que el riesgo de inundación está aumentando. El calentamiento global causa la evaporación del océano dando por resultado más nubes de lluvia. El derretimiento glaciar está causando que los océanos aumenten de nivel. Las inundaciones deben ser controladas para proteger a los seres humanos, animales y bienes. El público exigirá que el gobierno tome medidas. Los grupos comunitarios deben hacerse escuchar. Deben comunicarse con los funcionarios electos y gubernamentales. Es necesario que estos grupos apoyan a los organizadores de la comunidad. Estos grupos deben reunirse para decidir cómo lograr el cambio. Esto implica una comunicación efectiva y contribuciones para actividades que demuestren el apoyo de la comunidad. La comunicación efectiva incluye el uso de los medios sociales y la prensa local, televisión y radio.


Agosto 30, 2018

9 am - Control de la Contaminación de Aguas de Lluvia y Tormenta mediante Planificación
Por José A. Rivera, BSCE Lead Environmental Engineer, US Environmental Protection Agency (Puerto Rico)

Una vez que se controla el volumen de agua de lluvia, el control de la velocidad de descarga es menos difícil, hacienda el control de la contaminación mucho más fácil.  El control de la velocidad de descarga limita la cantidad de contaminantes recogidos por la corriente de agua. El suelo erosionado y la basura recogida se depositan en las aguas públicas. Los planificadores controlan la velocidad de descarga utilizando detención seguida por liberación controlada mediante presas, canales y bombas.  Por último, es necesario destinar tierras para asentar los sólidos y la recolección de objetos flotantes. Los planificadores deben proteger los humedales.  Es necesario establecer Inspecciones y reglas gubernamentales incluyendo sanciones adecuadas para que se cumplan las normas. El público debe poder informar las violaciones de las reglas al gobierno.

10 am - Control de la Contaminación de Aguas de Lluvia y Tormenta mediante Tecnología
Por
Carlos E. Gautier, PE, MBA, AIT (Puerto Rico)

Una vez que se controla el volumen de agua de lluvia y la velocidad resultante, el control de la contaminación es mucho más fácil.  Suponiendo que las inundaciones no son un problema, los contaminantes entran en las aguas públicas por descarga intencional o incidental debido al evento de lluvia. La contaminación intencional en áreas urbanas es la basura en la calle. En zonas no urbanas la contaminación intencional es normalmente debido a descargas de riego agrícola. La tecnología en áreas urbanas consta de controles de entrada al drenaje y barredoras. La contaminación incidental en ambas áreas es debido a basura, fertilizantes y suelo erosionado normalmente.

11 am - Innovaciones y Oportunidades Sesión #3  (Por anunciar) 

11:30 am - Control de Aguas de Lluvia y Tormenta. Conclusión: ¿Qué Puede Usted Hacer?
Por Gianna Castro, BS Ch, ME Environmental Studies (Puerto Rico)

Cuánta agua de lluvia, no demasiado, ni muy poco, la cantidad justa.  No tenemos control sobre la cantidad de lluvia, nieve o huracanes. Pero sí tenemos control sobre su impacto en nosotros.  Podemos hacer planificación seria para decidir hacia dónde va el flujo y para dar al agua un lugar adonde ir que sea menos dañino. Demasiada lluvia, con demasiada velocidad causa erosión y lleva basura a nuestros ríos, estuarios y playas. Con la tecnología, podemos limitar el impacto.  La solución comienza con Usted. Necesitamos hablar sobre la necesidad de tomar medidas, es necesario organizar eventos para demostrar la importancia de la planificación en vez de esperar la próxima tormenta y los daños que trae.


 
 

Presentadores:

Jose A. Rivera

José A. Rivera, BSCE Lead Environmental Engineer, US Environmental Protection Agency (Puerto Rico)
El Sr. Rivera comenzó sus labores como ingeniero ambiental en la oficina regional de la EPA en la ciudad de New York en el 1990, y desde entonces ha estado involucrado con los programas de la Ley Federal de Aguas Limpias. Al presente se desempeña como líder del grupo que implanta la Ley Federal de Aguas Limpias en Puerto Rico y las Islas Vírgenes. Entre otros programas, su equipo de trabajo maneja los permisos y cumplimiento bajo el programa Nacional conocido como “Sistema de Eliminación de Descarga de Contaminantes” (NPDES, por sus siglas en inglés), los permisos de rellenos en aguas de los Estados Unidos, el Programa del Estuario de la Bahía de San Juan, y provee asistencia al proyecto del dragado del Caño Martín Peña en la Ciudad de San Juan.

Recibió un premio de la Oficina de la EPA en Washington por su colaboración en el adiestramiento de sobre 250 inspectores ambientales en Centro América y la Republica Dominicana en el 2006. Además recibió un certificado de apreciación del Departamento de Justicia de los Estados Unidos por sus servicios de ingeniería en casos civiles ambientales en el 2014. Posee un bachillerato en Ingeniería Civil de la Universidad de Puerto Rico, Recinto Universitario de Mayagüez, y estudió inglés en la Universidad de Columbia en la ciudad de New York.

Carlos E. Gautier

Carlos E. Gautier, PE, MBA, AIT (Puerto Rico)
Carlos es Ingeniero Industrial y Arquitecto.  Trabajó por 14 años en la industria farmacéutica y de electrónicos como Gerente de Proyectos, Manufactura y Almacén, donde adquirió amplia experiencia en diseño, operaciones, gerencia y control de calidad en todos los aspectos de manufactura e instalaciones de almacenamiento. Lleva más de 20 años con Gautier y De Torres como Administrador de Contratos y Gerente de Proyectos y Diseño, de la cual actualmente es socio bajo el nombre GDT Arquitectos e Ingenieros, LLC. Ha manejado proyectos desde $200K hasta $40 millones para varias compañías de comida rápida, oficinas, hospitales, almacenes y desarrolladores.

Gianna Castro

Gianna Castro, BS Ch, ME Environmental Studies (Puerto Rico)
Gianna es Químico Licenciado en Puerto Rico y posee una Maestría en Ingeniería en Asuntos Ambientales de la Universidad de Massachussetts-Lowell. Lleva 20 años trabajando por cuenta propia como Consultor Ambiental e Higienista Industrial en proyectos que van desde Planes de Prevención de Contaminación de Aguas de Escorrentía o por Aceite, Permisos y Estudios de Tratabilidad, hasta Investigaciones de Exposición Ocupacional, Determinaciones de Calidad de Aire Interior y Programas de Protección Respiratoria para clientes en toda la isla, entre otros. Anteriormente se desempeñó como consultor ambiental y fue instrumental en el desarrollo del Programa de Calidad de Laboratorios de la Autoridad de Acueductos y Alcantarillados de PR. También dirige la división ambiental de Gautier y De Torres Arquitectos e Ingenieros en San Juan.


STORM WATER SPECIAL COURSE
All sessions in Spanish
(unless otherwise stated)



Sign up for this course

(Inscribase para este curso)

 

A special program and gathering reuniting Stormwater experts, professionals, entrepreneurs, government officials, manufacturers and suppliers from ALL The Americas, to learn and discuss on techniques, know-how, solutions, opportunities and policies to apply in Central, South America, the Caribbean and United States, to properly manage and reduce the economic and social impact of extensive rainy storms and hurricanes, frequent in the region.

Presented by the International Stormwater Center in the USA.


August 29, 2018

11 am - Controlling Stormwater Volume using Planning
By
José A. Rivera, BSCE Lead Environmental Engineer, US Environmental Protection Agency (Puerto Rico)

Flooding is a natural disaster that cannot be avoided but can be limited with prior planning. It begins with identifying drainage paths and related hydrology. Mapping drainage leads to planning allowable structures and the ability for rain water to be absorbed into the ground. Historical records of flooding events leads to deciding the how much rain, in terms of meters, can be accepted in each drainage path.  Knowing where flooding will occur, planners can decide where to place controls, type of controls and the cost to limit flooding is specific areas. Structure controls include the capture, detention and release of specific volume of rain water. Non structure controls include limiting and removal of impervious structures. 

12 noon - Controlling Stormwater Volume using Technology
By
Carlos E. Gautier, PE, MBA, AIT (Puerto Rico)

Flooding is a natural disaster that can be limited with technology.  It begins with identifying specific drainage areas to protect for specific rain events. Using the Rational formula (Q=cia) engineers will select storage locations to direct flow.  Using multiple catchments, flow will be captured and directed to storage, using gravity of small sump pumps.  Structure controls include the capture, detention and release of specific volume of rain water. The design phase for containment requires the selection of a storm eve including intensity, and duration to determine the volume to be stored. Field Technologies for capture and diversion includes sumps, pumps and pipes. The storage re will use weirs, flumes, pipes for the release. The release requires volume measurement and velocity controls.

2 pm - Innovations & Opportunities Session 1 (TBA)

2:30 pm - Innovations & Opportunities Session 2 (TBA)

3:00 pm - Controlling Stormwater using Public Participation
Por
Gianna Castro, BS Ch, ME Environmental Studies (Puerto Rico)

The public now understands the risk of flood is increasing. Global warming causes ocean evaporation resulting in more rain clouds. Glacier melting is causing oceans to rise. Flooding must be controlled to protect humans, animals and property. The public will demand government planning to take action. Community groups must speak out. They must communicate with elect officials and government officials. It is necessary for these groups to support community organizers.  Groups must have meeting to decide how to affect change. This involves effective communications and contributions for activities the demonstrate public support. Effective communication includes use of social media and the local press, television and radio.


August 30, 2018

9 am - Controlling Stormwater Pollution using Planning
By
José A. Rivera, BSCE Lead Environmental Engineer, US Environmental Protection Agency (Puerto Rico)

Once the volume of rainwater is controlled, the control of runoff velocity is less difficult making the control of pollution much easier.  Velocity control limits the amount of pollutant collected by the rush of water. Soil is eroded and trash is collected to deposited into public waters. Planners control velocity by detention followed by controlled release using weirs, flumes and pumps.  Finally, it is necessary to set aside land for settling solids and collection of floatables. Planners must protect wetlands. Government rules and inspections are necessary followed by adequate penalties that cause compliance with the rules. The public must be empowered to report to government violations of the rules.

10 am - Controlling Stormwater Pollution using Technology
By Carlos E. Gautier, PE, MBA, AIT (Puerto Rico)

Once the volume of rainwater is controlled and the resulting velocity makes the control of pollution much easier.  Assuming flooding is not an issue, pollutants get into public waters either due to intentional discharge or incidental to the rain event.  Intentional pollution in urbanized areas is the waste in the street. In non-urban areas the intentional pollution is normally agricultural irrigation discharges. The urban technology is drain inlet controls and sweepers. The incidental pollution in both areas is normally eroded soil, fertilizers and debris.

11 am - Innovations & Opportunities Session 3 (TBA)

11:30 noon - Controlling Stormwater. Conclusion: What Can You Do?
By Gianna Castro, BS Ch, ME Environmental Studies (Puerto Rico)


How much stormwater, not too much, not too little, just the right amount.  We have no control over rain, snow, or hurricanes. But we do have control over its impact on us.  We can do serious planning to decide where the runoff goes and to give the water a place to go that is less harmful. Too much stormwater, too fast causes erosion and carries debris to our rivers, estuaries and beaches. Using technology, we can limit the impact.  The solution begins with you. You need to talk about the need to take action. you need to organize events to demonstrate the importance of planning instead of waiting the storm and the damage it brings.

 

SPEAKERS:

Got to Top

Jose A. Rivera

José A. Rivera, BSCE Lead Environmental Engineer, US Environmental Protection Agency (Puerto Rico)
Mr. Rivera joined EPA in 1990 at the Region 2 office in Manhattan, New York, and since then has been directly involved with the implementation of the Clean Water Act. At his present office in Puerto Rico, he’s team of dedicated engineers and scientists is responsible for the protection, restoration and maintenance of the physical, chemical and biological integrity of the surface waters in the Commonwealth of Puerto Rico and the Territory of the U.S. Virgin Islands. He is responsible for the administration of several permitting, compliance assistance and enforcement programs applicable to industrial, commercial and construction activities, concentrated animal feeding operations, and municipal storm sewer systems under the authority of the Clean Water Act. This is achieved in the administration of the industrial and commercial National Pollutant Discharge Elimination System program in the Commonwealth of Puerto Rico; by conducting technical reviews and evaluation of scientific data related to the U.S. Army Corps of Engineers permits under Section 404 of the Clean Water Act and Section 10 of the Rivers and Harbors Act; by providing oversight of the San Juan Bay Estuary Program, including the Martín Peña Urban Waters Program and federal funding; by providing oversight of the U.S Virgin Islands implementation of its Territorial Pollutant Discharge Elimination System program; and assisting in the review of environmental documents undergoing review under the National Environmental Policy Act.

Carlos E. Gautier

Carlos E. Gautier, PE, MBA, AIT (Puerto Rico)
Mr. Gautier acquired ample experience in design, operations, management, and quality control in all aspects of manufacturing and warehouse facilities during his 14 years tenure as manufacturing and process engineer as well as Project, Manufacturing and Warehouse Manager, in the pharmaceutical and electronics industries. For more than 20 years he has been the Contract Administrator and Project Manager for Gautier & De Torres, of which he is now the Managing Partner under the new name of GDT Architects and Engineers, LLC. He has managed other private and commercial projects ranging from $200K to $40 million in several fast food companies, offices, hospitals, warehouses, and developments.

Gianna Castro

Gianna Castro, BS Ch, ME Environmental Studies (Puerto Rico)
Gianna is a Licensed Chemist in Puerto Rico with a Masters in Engineering in Environmental Studies from UMass-Lowell. She has been working on her own, as an Environmental Consultant and Industrial Hygienist, for the last 20 years. Her work includes Stormwater Pollution Prevention Plans, Spill Prevention Control and Countermeasure Plans, Permits (various), Treatability Studies for water treatment design, and HAZCOMs, as well as Occupational Exposure Determinations, Indoor Air Quality studies, and Respiratory Protection Programs, for clients all around the island, among others. Previously, she worked as an Environmental Consultant and was key in the development of the Laboratory Quality Control Program for the PR Aqueducts and Sewers Authority. She also runs the Environmental Division for Gautier & De Torres Architects and Engineers in San Juan.

ATTEND

| Register ONLINE
| Event Hours
| Admission Rates
|
Ways to Register 
|
Visa for Int'l Attendees

HOTELS & VENUE

| Book your Room today
| Convention Center Address

EXHIBIT & SPONSOR

Exhibit Prospectus 
Demo Area Prospectus 
Sponsorships
Floorplan & Exhibitor List


The Water Expo included in the very exclusive group classified in the 3 categories: net exhibit area, exhibitors and total attendance. click here for more

Proud
Member

Copyright © 2018, Show Winners Corp. www.TheWaterExpo.com